Jobs
0

Oosterweelverbinding

Terug naar projecten
Lantis
ZJA
TM COTU
Staalbeton
Overheid
Publiek
2030
Antwerpen

Een technisch huzarenstukje met wereldwijde aandacht

De Oosterweelverbinding in de Antwerpse Ring is een van de grootste infrastructuur- en stedenbouwkundige projecten die ons land ooit heeft gekend, en met meer dan 75.000 ton staal speelt Staalbeton hier een belangrijke rol in.

Staalbeton heeft de voorbije decennia heel wat expertise opgebouwd in tunnelbouw, met de aanleg van de Diabolo tunnel (de spoorwegtunnel onder de luchthaven van Zaventem), de Kempense Noord-Zuid verbinding en de Liefkenshoektunnel.

De 1,8 km lange Scheldetunnel, met drie rijstroken per richting en een aparte fietskoker, is evenwel van een heel ander kaliber. Dit technische huzarenstukje wordt dan ook wereldwijd met grote ogen gevolgd.

Oosterweelverbinding-1

48 Eiffeltorens

Als eerste stap bouwde Staalbeton de acht indrukwekkende tunnelelementen in een nieuw aangelegd bouwdok in Zeebrugge van maar liefst 1 kilometer lang en 200 meter breed. Elk van de acht tunnelelementen is:

  • 160 meter lang
  • 42 meter breed
  • 10 meter
  • 60.000 ton zwaar (dat is bijna evenveel als zes Eiffeltorens)

Het vlechten van de funderingen neemt zo’n 2 weken per element in beslag en is goed voor ongeveer 350 ton staal. Ook de vervaardiging van de binnenwanden, buitenwanden en het dak duurt zo’n twee weken, goed voor ongeveer 400 ton staal.

Oosterweelverbinding-2

Drijvende mastodonten

Deze mastodonten worden in mei 2025 dobberend over het water door een sleepboot vervoerd vanuit Zeebrugge, over de Noordzee en de Westerschelde tot in Antwerpen.

Om dat mogelijk te maken, heeft Staalbeton de elementen voorzien van ballasttanks, leidingen en betonnen kopschotten, zodat ze kunnen worden omgebouwd tot drijvende structuren zodra het bouwdok onder water wordt gezet.

Oosterweelverbinding-3

Minutieuze aansluitingen op Linker- en Rechteroever

Staalbeton combineerde de constructie van de tunnelelementen met de aanleg van de twee tunnelmonden op Linker- en Rechteroever. Dankzij een ingenieuze planning en indrukwekkende logistiek in een veeleisende stedelijke omgeving, waren de tunnelmonden mooi op tijd voorbereid op de komst van de acht tunneldelen uit Zeebrugge.

Voor de inham bij de tunnel op rechteroever, waar het laatste tunnelelement zal aankomen, werd een diepwand gemaakt. Ook daarvoor heeft Staalbeton de wapeningskorven (tot 27m lang en 35 ton) gemaakt.

De stabiliteit van deze wand is cruciaal, want de druk die hierop komt te staan is extreem. Dit vraagt dan ook om een buitengewone expertise bij alle stappen: technische stempels, schuinbuizen, zaagtandbalken, vlechtwerk…

Oosterweelverbinding-4

Nauwgezette afwerking

Tegen het einde van 2025 moeten alle tunnelelementen op hun plaats liggen. Vanaf 2028 mogen de fietsers als eerste door de Scheldetunnel. Vanaf 2030 zullen ook auto’s en vrachtwagens toegang krijgen.